Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego – komunikaty
- Zasób archiwalny Archiwum Państwowego w Płocku dostępny jest do ponownego wykorzystywania w rozumieniu ustawy z 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 352). Wyjątki w tym zakresie dopuszczalne są ze względu na ustawowe ograniczenia dostępności materiałów archiwalnych, wynikające w szczególności z art. 6 powołanej ustawy albo z art. 16b ust. 1 i 2 ustawy z 14 lipca 1984 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1446)
- Zasób archiwalny dostępny jest bez warunków w rozumieniu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, z zastrzeżeniem obowiązku wskazania twórcy utworu będącego materiałem archiwalnym poddanym ponownemu wykorzystywaniu, do którego to utworu Skarbowi Państwa – Archiwum Państwowemu w Płocku przysługują autorskie prawa majątkowe albo prawa pokrewne. O zaistnieniu powyższych okoliczności zainteresowany użytkownik zostanie przez Archiwum powiadomiony.
- Zasób archiwalny Archiwum Państwowego w Płocku dostępny jest w trybie bezwnioskowym, chyba że za złożeniem wniosku przemawiają interesy użytkownika, zgodnie z ustawą o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
- Udostępnianie materiałów archiwalnych z zasobu archiwalnego Archiwum Państwowego w Płocku, także w celu ponownego wykorzystywania, jest bezpłatne – w zakresie samodzielnego pozyskiwania informacji przez zainteresowanych użytkowników, zarówno tych, które są dostępne w formach tradycyjnych, jak i w systemach teleinformatycznych. Opłaty są natomiast pobierane w przypadku zlecenia przez użytkownika dostarczenia mu informacji w szczególny sposób albo w szczególnej formie, wykraczających poza standardową ofertę informacyjną Archiwum i pociągających za sobą dodatkowe koszty. Zlecenia podlegające standardowym opłatom realizowane są w archiwach państwowych w trybie usług, na podstawie upoważnienia z art. 16 ust. 2a ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach – z tym jednak, że kalkulacja należności ogranicza się do ponoszonych kosztów, nie obejmując zysku.
- Ceny usług reguluje "Cennik usług Archiwum Państwowego w Płocku"
- Od decyzji dyrektora Archiwum Państwowego w Płocku w sprawie odmowy udostępnienia materiałów archiwalnych, w tym również udostępnienia w celu ponownego wykorzystywania, służy, w terminie 14 dni od doręczenia lub ogłoszenia decyzji, odwołanie w trybie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23).
- Oferta Archiwum Państwowego w Płocku w zakresie opłat, a także świadczenia realizowane w trybie usług archiwalnych mogą być zaskarżone przed organem właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów.
- W przypadkach, gdy z przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego wynika dopuszczalność złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie, wnioskodawca, który otrzymał ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, może w terminie 14 dni złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy. Od decyzji dyrektora Archiwum Państwowego w Płocku, wydanej na skutek sprzeciwu służy, w terminie 14 dni od doręczenia lub ogłoszenia decyzji, odwołanie w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Archiwum Państwowe w Płocku nie jest stroną umów na wyłączność w zakresie korzystania z materiałów archiwalnych należących do jego zasobu archiwalnego.
- Kalkulacja standardowych opłat zamieszczonych w cenniku usług archiwalnych obejmuje następujące kategorie kosztów (jeśli faktycznie wystąpiły):
1) za odwzorowania (kopie) materiałów archiwalnych:
a) materiały eksploatacyjne / nośniki informacji, |
b) energia, |
c) amortyzacja sprzętu, |
d) koszty osobowe bezpośrednie, |
e) koszty administracyjne działalności usługowej, |
f) obsługa księgowa, |
g) nadzór prawny (weryfikacja dostępności danych), |
h) ewidencja obiegu materiałów archiwalnych, |
i) ewidencja zamówień, |
j) ewidencja wykonanych prac, |
k) nadzór konserwatorski, |
l) zabiegi konserwatorskie, |
m) eksploatacja lokalu, |
n) konserwacja sprzętu i naprawy, |
o) obsługa kancelaryjna, |
p) koszty pocztowe. |
2) za wyszukiwanie informacji (kwerendy) i sporządzanie odpisów:
a)koszty osobowe bezpośrednie, |
b)obsługa księgowa, |
c)nadzór prawny (weryfikacja dostępności danych), |
d)obsługa kancelaryjna, |
e)ewidencja wykonanych prac, |
f)koszty pocztowe. |